Repescant el passat | Feixisme i masclisme de bracet
2157
post-template-default,single,single-post,postid-2157,single-format-standard,qode-listing-1.0.1,qode-social-login-1.0,qode-news-1.0,qode-quick-links-1.0,qode-restaurant-1.0,sfsi_actvite_theme_default,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,qode-content-sidebar-responsive,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-12.0.1,qode-theme-bridge,bridge-child,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.2,vc_responsive

Feixisme i masclisme de bracet

Foto: Gianluca Battista / El Pais

Feixisme i masclisme, dues paraules, dos conceptes, cada vegada més presents a la nostra societat, i cada cop més indissociables, mes enganxats l’un amb l’altre. I la pregunta que ens formulem és: hi ha una relació clara i estreta entre ells?

El feixisme ens semblava una cosa espantosa, però que formava part del passat, superada, vençuda definitivament el 1945. Però, el pensador holandès Bob Riemen en el clarivident assaig, Per combatre la nostra època. Dues consideracions urgents sobre el feixisme, ens avisa que el terme “populisme”, que és la paraula més comú per descriure la revolta de les masses d’avui dia, no ens ajuda gens a comprendre aquest fenomen. I afirma, també, que l’ús del terme “populista” és una manera de negar que el fantasma del feixisme torna a estar present a les nostres societats. Ara bé, com va dir l’escriptor portuguès José Saramago: Los fascistas del futuro no van a tener aquel gesto de duro militar. Van a ser hombres hablando de todo aquello que la mayoría quiere oír. Sobre bondad, familia, buenas costumbres, religión y ética. En esa hora va a surgir el nuevo demonio, y tan pocos van a percibir que la historia se está repitiendo.

Com assenyalar Ciceró, la Història és mestra de la vida, però sovint és una mestra atroç i, fins ara, –com diu Bob Riemen a L’art d’esdevenir humans– la Segona Guerra Mundial, impulsada pel feixisme, havia estat el nostre mestre més atroç. Però el record del horror d’aquella època s’ha anat diluint, l’amnèsia es va escampant i, per tant, no té res d’estrany que aquella visió de la “barbàrie romàntica” torni a treure el nas: el desig nostàlgic, el tradicionalisme aferrat de manera obstinada a l’obsolet i l’obscur, l’irracionalisme i el ressentiment contra l’esperit crític, la idolatria del poble i tot el que és primitiu, el vitalisme inflat juntament amb el culte a la mort, i el profund desig d’un Führer, com, per exemple un Trump, el representant clàssic del feixisme contemporani.

Pel que fa al masclisme, és un vell conegut, més antic que l’anar a peu, però que semblava que anava de baixa després de la revolta feminista dels 70, encara que d’una manera no tan senzilla i ràpida com s’havia suposat. Però, vet aquí, que ara reneix amb força, no tan sols recuperant terreny de manera solapada, sinó amb tota la brutalitat: només cal recordar l’episodi de la Manada i la indignant resposta judicial que va rebre i, més recentment, el paradigmàtic affaire Rubiales.

Feixisme i masclisme als anys trenta

De fet i per dissort, ambdós, feixisme i masclisme, comparteixen molts valors i maneres d’entendre la vida. Tenim uns curiosos i explícits antecedents en el feixisme dels anys trenta a Espanya, i no és estrany, doncs, que ara que el feixisme espanyol dóna clares mostres de vitalitat, el masclisme més barroer aparegui de nou lligat a aquesta terrible ideologia, que es basa en la submissió de l’altre, la violència, la dominació, el menyspreu…

Anem, doncs, als anys trenta del segle passat a Espanya i trobarem la figura d’Ernesto Giménez Caballero, un dels precursors i exponents més destacats del feixisme espanyol. Tot i que d’estudiant havia coquetejat amb el socialisme -una mica com Mussolini-, es va deixar influir molt per la Itàlia feixista i va esdevenir un dels teòrics de la Falange Espanyola. Abans havia format part de las Juntas Ofensivas Nacional Sindicalistas (JONS) de Ramiro Ledesma Ramos, l’altra branca del feixisme espanyol a part de la Falange. En l’època de la Guerra Civil, seguint les ordres i els interessos de Franco, va ser un dels impulsors de la unificació de la Falange, els carlins i les JONS, i va mantenir relacions amb el partit nazi.

L’any 1939, va pronunciar un discurs radiofònic des de Barcelona en el qual feia explícit el seu particular amor per Catalunya, el qual dóna títol a un llibre d’aquest nom: Amor a Cataluña on diu: “Quien bien te quiere te hará llorar, dice el profundo proverbio nuestro. La maté porqué era mía, dice también otro hondo y apasionado decir de nuestro pueblo… Porque tu, Cataluña nos pertenecías, y ¡a nadie más! Sentíamos el derecho de hacerte llorar. Porque te queríamos…” Evidentment aquestes són consideracions fastigosament masclistes, en les quals la figura de la dominada, la dona, és substituïda per Catalunya, totalment dominada el 1939… Des de sempre, sortir de la gàbia ha anat acompanyat de sancions brutals.

El feminisme enfront el masclisme i el feixisme

Els homes denuncien amb virulència les injustícies socials i racials, però sovint es mostren indulgents, fins i tot comprensius, quan es tracta de dominació masclista, del tipus, “la maté porque era mía…”, per exemple. N’hi ha molts que han volgut explicar que el combat feminista és secundari, un esport de ricatxos, no pertinent ni urgent. Cal ser força curt, o ben deshonest, per trobar una opressió insuportable i una altra, la femenina, en canvi, plena de poesia i d’irrellevància.

Sentim avui alguns homes que es lamenten perquè l’emancipació feminista els treu virilitat. Troben a faltar un estadi anterior, quan la seva força s’arrelava en l’opressió a les dones. Obliden que això tenia un cost: els cossos de les dones només pertanyen als homes per a contrarestar el fet que els cossos del homes pertanyen a la producció en temps de pau, i a l’Estat, en temps de guerra. Ningú hi guanya, en aquest afer, tret d’alguns dirigents.

Parlem ara del tema clau en el masclisme més bèstia: la violació. La violació, tot i que es remunta a èpoques remotes, actualment és una mena de programa polític precís: és com si fos una espècie de representació crua i directa de l’exercici del poder. Implica plaer en l’anul·lació de l’altre, de la seva paraula, de la seva voluntat, de la seva integritat. La violació és com una guerra civil, l’organització política en la qual un sexe declara la guerra a l’altre. I la traducció és: et prenc tots els drets, et forço a sentir-te inferior, culpable i degradada.

Ara bé, les transmissores del masclisme són les dones. ¿Per què les dones, en general, valoren un fill que es fa notar i és brillant i, per contra, procuren no parlar gaire d’una fila que destaca? ¿Per què s’ensenya a les nenes la docilitat, la coqueteria i l’art de l’engany mentre es transmet als nens que ells són aquí per exigir, que el món és seu, que són aquí per a decidir i escollir? Potser l’explicació es troba en la síndrome del presoner, aquella en la qual el presoner s’identifica amb el seu carceller. És una teoria ben coneguda i acceptada i que, per altra banda, explica a la perfecció no sols el pensament i l’actitud de moltes dones, sinó també de molts catalans, ara i al llarg de la història. Ara n’hi diuen “indefensió apresa”.

Convé deslliurar-nos del masclisme, que dóna suport ideològicament i en la pràctica al feixisme més bestial, perquè és una trampa per a imbècils que impedeix que la societat en el seu conjunt avanci. Però per a assolir aquest objectiu cal l’emancipació masculina. Quan arribarà? Molts homes justifiquen aquest endarreriment nefast tant per a les dones com per als homes tot dient: “sí, quan som dolços, les dones prefereixen els cafres”. Però, de fet, això no és del tot cert, més aviat es tracta que algunes dones admiren l’energia masculina, però l’energia no és el mateix, ni de bon tros, que la brutalitat.

El feminisme és, doncs, una actitud de coratge, d’insubmissió i per aquesta raó xoca tant amb la mentalitat jeràrquica i ancestral del mascle hispànic. De fet, hi ha una forma de força, que no és masculina ni femenina, que impressiona, desassossega, dóna confiança. Una capacitat de dir no, d’imposar el teu punt de vista, de no sortir per la tangent. Per tant, el feminisme és una aventura col·lectiva, per als homes, per a les dones, per als altres, que planta cara tant al masclisme com debilita el feixisme, perquè no es tracta d’oposar els petits avantatges de les dones als petits privilegis dels homes, sinó de posar les bases d’un altre tipus de societat. És el que se’n diu un canvi disruptiu, el que fa possible tots els altres canvis necessaris.

Ara bé, com diu el sociòleg portuguès Boaventura de Soussa Santos en definir la realitat actual: “Estem vivint en una societat políticament democràtica, però socialment feixista”



Translate »